کد مطلب:27052
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:23
منظور از مجرمين در آيه 31، سوره فرقان، چه كساني هستند، با توجه به آيه قبل از آن، آيا منظور كساني هستند كه قرآن را ترك گفتهاند و به ظاهر مسلمانند يا مقصود از مجرمين، كافران است؟
از آن جا كه در آيات گذشته كفار و مشركان دعوت قرآن كريم و پيامبر اكرمرا با بهانهجويي و لجاجت رد كردند، خداوند متعال در آيه 30، سوره فرقان، شكايت آن حضرت را مطرح كرده و ميفرمايد: وَقَالَ الرَّسُولُ يَـَرَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُواْ هَـَذَا الْقُرْءَانَ مَهْجُورًا ; پيامبر عرضه داشت: پروردگارا! اين قوم من از قرآن دوري جستند.
اين شكايت گرچه بر اساس ظاهر آيه شامل حال مسلماناني كه دعوت قرآن و پيامبر اكرمرا پاسخ ندادند، ميشود; ولي كافران و مشركاني نيز دعوت قرآن را نپذيرفتند، در روز قيامت مورد بازخواست قرار ميگيرند.
در آيه 31، سوره فرقان، خداوند متعال براي دلداري و دلجويي پيامبر اكرمميفرمايد: وَكَذَ َلِكَ جَعَلْنَا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا مِّنَ الْمُجْرِمِينَ وَ كَفَيَ بِرَبِّكَ هَادِيًا وَ نَصِيرًا ; و اين گونه براي هر پيامبري دشمني از مجرمان قرار داديم، ولي همين بس كه خدا هادي و ياور تو است.
يعني همان طور كه مجرمان را دشمن تو كرديم، براي هر پيامبري دشمني از قومش وجود داشت و معناي قرار دادن دشمن از مجرمان ـ كه همان رد كنندگان دعوت قرآن كريم هستند ـ اين است كه خداوند متعال بر دلهاي گناهكاران به جرم گناهشان، مُهر ميزند، در نتيجه، دشمن حق شده و دعوت كننده به سوي حق را نيز دشمن ميدارند و او را رد ميكنند.
بنابراين، مجرمان مسلمانان و امت پيامبر اكرمهستند كه دعوت قرآن كريم را رد ميكنند و پيامبر اكرمنيز از آنها به پيشگاه خداوند متعال شكايت ميبرد.(ر.ك: الميزان، علامه طباطبايي;، ج 15، ص 205و206، جماعة المدرسين في الحوزة العلمية، قم / تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 15، ص 76ـ79، دارالكتب الاسلامية، تهران.)
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.